|
Lipnik – moja Mała Ojczyzna
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1975 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
„Lipnik – moja Mała Ojczyzna” jest elementem realizacji programu Dziedzictwo kulturowe w regionie. Spora część zadań jest realizowana na zajęciach Koła Historycznego działającego w szkole. Uczniowie mają okazję samodzielnie zdobywać informacje o regionie, uczestniczyć w tworzeniu bazy do działania, a także zaprezentować siebie i swój dorobek szerszemu gronu odbiorców. Projekt opracowała mgr Anna Bies – nauczyciel historii w Gimnazjum 4 w Bielsku – Białej. Projekt ten został zaakceptowany przez nauczycieli i zrealizowany w 2005 roku.
LIPNIK - MOJA MAŁA OJCZYZNA Projekt autorski z zakresu edukacji regionalnej. WSTĘP Projekt zawiera treści i zadania wynikające z podstawy programowej w zakresie realizacji ścieżki - Edukacja Regionalna. Problematyka ta ma pozwolić uczniowi na bliższe poznanie naszego najbliższego regionu jakim jest dzielnica Lipnik i samo miasto Bielsko – Biała. Ponieważ miejscem zamieszkania uczniów jest Lipnik będący dzielnicą Bielska- Białej, stąd ukierunkowanie na tematykę jak najbliższą szkole. Jest to także okazja do poznania historii, tradycji i współczesności tej dzielnicy przez młodzież pochodzącą z innych części miasta, a uczącą się w gimnazjum w Lipniku. Cały projekt zakłada współpracę wszystkich nauczycieli pracujących w szkole, jednak zdecydowana większość zadań skierowana jest do nauczycieli języka polskiego i historii. Wynika to ze specyfiki treści programowych przedmiotów przez nich nauczanych jak i tego co zakłada „Dziedzictwo kulturowe w regionie”. Całość jednak ma cel nadrzędny jakim jest umacnianie swej tożsamości narodowej. CELE EDUKACYJNE: I. Poznanie i zrozumienie:
- środowiska naturalnego
- historii dzielnicy
- środowiska kulturowego
- osiągnięć cywilizacyjnych mieszkańców regionu Beskidów zwłaszcza Lipnika
- zabytków kultury
- odrębności regionu
- piękna regionu i atrakcyjnych miejsc
II. Kształcenie umiejętności:
- dostrzeganie i zrozumienie związków pomiędzy różnymi dziedzinami życia
- dostrzeganie znaczenia dziedzictwa kulturowego współcześnie
- poszukiwanie informacji w różnych źródłach
- samodzielne zdobywanie informacji poprzez np. wywiad, obserwację, fotografię itp.
- formułowania wniosków
- tworzenie własnych projektów
III. Kształtowanie postaw:
- szacunku dla przodków i pamięć o nich
- szacunku dla osiągnięć minionych pokoleń
- świadomości roli dziedzictwa kulturowego
- więzi miedzy pokoleniowych
- poszanowania środowiska naturalnego
- kultywowanie tradycji
- potrzeby pogłębiania wiedzy
- poczucia dumy z własnego regionu i faktu przynależności do niego
- docenianie form aktywnego wypoczynku w najbliższym regionie
- docenianie wartości okolic miejsca zamieszkania dla potrzeb wypoczynku
- wrażliwości na piękno okolic
IV. Przewidywane osiągnięcia:
- zlokalizowanie położenia regionu na tle państwa
- znajomość historii regionu
- znajomość osiągnięć regionalnych i ich twórców
- wyjaśnienie pochodzenia lokalnych nazw
- wykorzystywanie map i folderów
- tworzenie własnych planów i folderów
- wskazanie elementów odrębności kulturowej regionu
- znajomość zabytków, określenie stylu i datowanie
- wytyczenie trasy turystycznej z opisem atrakcji
- przeprowadzenie wywiadu
- podanie charakterystycznych elementów flory i fauny regionu
- wyszukanie wiadomości w literaturze
- umiejętność pracy w zespole
V. Treści kształcenia:
- położenie Bielska – Białej, Lipnika i Beskidów
- obiekty historyczne ( Zamek Sułkowskich, katedra, Starówka, historyczne granice Lipnika Kosciół pw. NMP, szkoła, stare chaty, ulicówka ul. Lipnickiej )
- walory turystyczne Beskidów
- obiekty przyrodnicze, rezerwat bukowy, potok Niwka, rz. Biała
- trasy górskie wychodzące z Lipnika na Chrobaczą Łąkę, Magurkę, Przegibek
- początki osadnictwa w Lipniku w XIII w.
- szkolnictwo polskie w Bielsku , Białej i Lipniku na początku XX w.
- walory rekreacyjne Lipnika
- Lipnik dzisiejszy dzielnicą wypoczynku
- nazewnictwo: Lipnik, Wróblowice, Bielsko, Biała i jego pochodzenie
- pozostałości minionych wieków: budynki szkolne, remiza, kościół, leśniczówka, amfiteatr, ulica Lipnicka i jej zabudowa
- życie i zajęcia przodków
- rola Lipnika w dziejach miasta
- historia Lipnika od lokacji w XIII w.
VI. Uwagi o realizacji: Projekt oparty na podstawie programowej MEN z 1995 r. „Dziedzictwo kulturowe w regionie” Realizowany jest w ramach ścieżki przedmiotowej przez nauczycieli gimnazjum na lekcjach i za- jęciach poza lekcyjnych oraz w ramach imprez ogólnoszkolnych. Realizacja przypada na październik 2004 roku, a także w latach następnych. VII. Metody wdrażania treści kształcenia:
- wycieczka historyczna
- rajd szkolny
- dyskusje poprzedzone samodzielną pracą uczniów
- wystawa
- wycieczka do Muzeum
- tworzenie folderów, albumów i plakatów
- prezentacje
ZADANIA DO REALIZACJI – osoby odpowiedzialne.
- Spotkania Koła Historycznego pod kierunkiem nauczyciela historii – Anny Bies, zgromadzenie materiałów i opracowanie następujących zagadnień w formie plakatów:
- Lipnik – wczoraj i dziś ( historia regionu )
- Osobliwości przyrodnicze regionu.
- Walory turystyczne.
- Szkolnictwo w Lipniku.
- Współżycie różnych narodowości i wyznań.
- Architektura współczesnego Lipnika.
- Wykonanie albumów o Lipniku i folderów tematycznych. ( n. historii A. Bies )
- Wystawa na szkolnym korytarzu ukazująca pamiątki z przeszłości Lipnika .(n. historii –A. Bies)
- stroje,
- przedmioty domowego użytku,
- narzędzia pracy,
- fotografie rodzinne,
- książki, mapy i przewodniki turystyczne.
- wykonane przez uczniów albumy i plakaty.
- ozdoby z bibułki,
- fotografie wykonane przez uczniów.
- postacie zwiazane z Lipnikiem
- Wycieczka członków Koła Historycznego do muzeum w Bystrej – Fałatówki. Poznanie twórczości malarskiej Juliana Fałata i jego związków z regionem. (n.historii-A. Bies)
- Konkurs recytatorski - Wiersz o tematyce beskidzkiej. ( n poloniści )
- Konkurs plastyczny - Piękno naszych Beskidów. ( n. sztuki )
- Konkurs na piosenkę z własnym tekstem o tematyce beskidzkiej. ( wychowawcy klas , i n. geografii)
- Rajd szkolny na Chrobaczą Łąkę. ( n. geografii i n - le. WF)
- Konkurs fotograficzny – Piękno Beskidów.( wychowawcy i n. geografii).
- Konkurs wiedzy historycznej – „ Lipnik – moja dzielnica” ( n. historii – A. Bies )
- Wystawa w szkolnej bibliotece prezentująca publikacje i książki o tematyce regionalnej. ( n. bibliotekarz)
- Apel szkolny – ogłoszenie wyników konkursów , prezentacja nagrodzonych prac i wierszy.
Opracowała i wdrożyła mgr Anna Bies, Gimnazjum 4 w Bielsku – Białej – 2005 rok |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|